Hoe word ik radioamateur?

Hoe word ik radioamateur? Uiteraard beslis je niet zomaar “ik ben radioamateur”! Eerst moet je bewijzen dat je uit het juiste hout gesneden bent, en wel door je getuigschrift te behalen..

> Eerste stap : Lessen volgen!
Om radioamateur te kunnen zijn, moet je wat technische kennis opdoen. Wanneer je de te studeren VERON cursus ziet, zakt de moed je al snel in de schoenen : meer dan driehonderd pagina’s technische leerstof… Maar gelukkig geven de meeste clubs les aan toekomstige amateurs, om hen het leven heel wat eenvoudiger te maken. Gedurende enkele maanden krijg je zo elke vrijdagavond een paar uur les, en worden o.a. weerstanden, spoelen, wisselstroomtheorieĂ«n en condensatoren jou haarfijn uitgelegd. Uiteraard krijg je daar ook heel wat tips i.v.m. de examens, zodat je teweten komt wat nu echt belangrijk is in die VERON-bijbel… Het is zeker aan te raden zoveel mogelijk examens uit het verleden te proberen maken, zodat je een duidelijk idee krijgt over de examenvragen.

> Tweede stap : Het examen
Tweemaal per jaar word er een radioamateurexamen gehouden. Voor de exacte data, alsook voor het inschrijvingsgeld moet u eens kijken op de site van het BIPT. Er zijn drie soorten examens, om een A, B of C-getuigschrift te bekomen. Wanneer u door het C-examen geraakt, krijgt u het getuigschrift voor ‘Aspirant Privaat Radiotelefonist’, en zal uw roepnaam beginnen met ON2. Wanneer u het iets beter doet op het examen, en ook door het B-examen geraakt, bekomt u het getuigschrift tot ‘Privaat Radiotelefonist’, en zal uw roepnaam beginnen met ON1. Radioamateurs kunnen later ook het A-examen afleggen, waarbij hun kennis van de morsetaal wordt getest. Wanneer ze slagen bekomen ze het getuigschrift ‘Privaat Radiotelegrafist’.

> Derde stap : Vergunning aanvragen
Door een kopietje van je getuigschrift samen met enkele fiscale zegels naar het BIPT te zenden, en een jaarlijks bedrag te betalen, afhankelijk van je getuigschrift, kan je de zo gegeerde vergunning bekomen. Pas wanneer je in het bezit bent van deze vergunning mag je zenden!

%d bloggers op de volgende wijze: